DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Nákup ojetého automobilu

Jak dobře koupit ojeté auto ?

Jak jste se mohli dozvědět v rubrice Můj vozový park, aktuálně sháním Barchettu, proto se s Vámi chci podělit o toto téma. Musím bohužel konstatovat, že zatím jsem nenašel na prodej jednu jedinou žlutou Barchettku, která by byla ve slušném stavu a nebyla nějakým způsobem zmrvená. O Barchetty jsem se začal zajímat během minulého léta a od té doby jsem jich už asi kolem 10-ti viděl. Viděl jsem ruzné věci, většinou to byly zbytky barvy např. okolo těsnění oken, nebo dokonce barvou zastříkané plastové sání pod kapotou. Na takovém autě je jasně vidět, že bylo stříkané a tudíž že má za sebou nějakou bouračku. Shnilá karoserie, klepající motor, svítící kontrolky, nelícující díly karoserie-to jsou nešvary, se kterými se často setkávám. Přesto někteří prodejci jsou schopní vymyslet různé „důvody“ a výmluvy, jen aby prodali nablýskaný vrak, který se začne rozpadat hned jak zajetede za bránu bazaru. Navíc autobazary se zpravidla chrání tím, že ke smlouvě dají záznam o technickém stavu vozidla(bývá to výpis min. na A4), ve kterém je zjednodušeně řečeno, že za stav vozu neručí, že se auto může rozpadnout. Tím rozhodně nechci všechny autobazary házet do jednoho pytle, najdou se i mezi nimi solidní prodejci ale popravdě, moc jich není. Trochu lepší je to se soukromými prodejci, kteří jsou trochu upřímní a nesnaží se Vám nakecat bůhví co(alespoň někteří), takže pokud bych si mohl vybrat mezi autobazarem a soukromým prodejcem, určitě bych si zvolil druhou možnost. Když se jedu na nějaké auto podívat, málokdy prodejci řeknu, že auta opravuji a pohybuji se v oboru, proto se občas mohu pobavit tím, jak se mě snaží „ojebat“ v domění, že jsem „jen normální člověk“, že tomu nerozumím :)

 

Pokud by jste se mnou chtěli zkonzultovat koupi nějakého automobilu, pomoci s prohlídkou nebo se s něčím poradit, pište, volejte – rád Vám pomohu :)

 

Předem upozorňuji, že je toto moje osobní úvaha, moje názory, postřehy, zkušenosti... a pokud se Vám článek nelíbí, nečtěte ho dál :)

 

Samozřejmě, že každé ojeté auto má nějaké ty chybičky, jen by jich nemělo být moc. Někdy je potřeba přivřít oko a nějakou tu chybku přijmout(příp. jí vyřešit po koupi auta). Tady platí přímá ůměrnost mezi cenou a stavem- čím dražší auto bude, tím méně by mělo mít chyb. U auta za deset tisíc nečekejte TOP stav, naopak u aut v řádech statísíců můžete být o dost náročnější co se stavu týká.

 

Při mojí poslední prohlídce barchetty u jednoho nejmenovaného prodejce mě dost udivilo, že část předku měla jiný(světlejší) odstín než zbytek auta, nebyl to zašlý lak, jak to vypadalo na fotkách- problém byl v tom, že prostě nějaký „odborník“ nechytil odstín. Po nastartování v motoru zaklepala hydraulická zdvihátka, motor neměl zrovna nejzdravější zvuk. Chvíli jsem ho nechal běžet na místě, trochu jsem si hrál s plynem a poslouchal motor, který postupně trochu ztichl, ale šepot květin to moc nebyl. Se svolením prodejce jsem tedy usedl za volant, že se projedu po areálu(auto bylo na Rakouských papírech a nemělo technickou) a první překvapení bylo, že spojkový pedál šel sešlápnout jen velkou silou a nahoru se mu zase skoro nechtělo, když jsem se tak nějak s pedálem seznámil a smířil se s tím, že lepší to už nebude, vycouval jsem z řady aut a rozjel se po dvoře. Vypadalo to, že neumím řídit, protože zatuhlá spojka zabírala se značným spožděním, ale rozjel jsem se. Řazení taky nešlo nijak extra dobře.Tlumiče byly úplně v háji(jak jsem se přesvědčil po dojetí zpět na místo zahoupáním autem), auto moc nesedělo, ale největší překvapení bylo při otáčení na konci dvora, kdy pod volantem zachrastil rozpadlý vodivý pásek airbagu(proto i svítila kontrolka) a v zápětí na to se pode mnou přelila kaluž vody. Karoserie byla nahnilá, na spodku rezatá místa... děkuji, takový zanedbaný vrak nechci... :)

 

Moje dvě základní rady:

1.)Dejte si čas na rozmyšlenou

Osobně to dělám tak, že se na auto jedu nejdřív jen podívat, bez peněz, bez druhého řidiče, prostě jentak podívat se. Po prohlídce auta se s prodejcem domluvím, že si to promyslím a třeba do týdne mu napíši, jak jsem se rozhodl. Pokud už na místě víte, že se Vám auto líbí, a chcete ho, domluvte se na složení zálohy. Ať Vám prodejce auto „podrží“ Může to být částka třeba 2000,-Kč která by prodejci zůstala v případě, že by jste si to rozmysleli. Je to lepší než udělat unáhlený krok, kterého by jste později litovali. Já na sobě pozoruji, že po návratu domů z prohlídky auta o něm v klidu popřemýšlím, zhodnotím jeho stav, spočítám si třeba i kolik bych do něho musel ještě investovat, aby bylo podle mých představ a další pro a proti. Když jsem v létě 2013 vybíral Bravu, na jednu jsem se byl podívat a u spolujezdce na palubovce(těsně pod airbagem) byl prasklý plast. Potom jsem nad tím doma přemýšlel, hledal na internetu a zjistil, že ten plast praskl při bouračce důsledkem vystřelení airbagu.

 

2.)Dobře koukejte

Klidně si dejte čas a prolezte si auto opravdu důkladně, nebojte se prolézt opravdu všechny místa, kde by se mohl objevit nějaký problém. Neřešte to, že Vám to trvá dlouho, on prodejce počká :) Prolezte auto doslova od antény až po výfuk :) (Já většinou zpravidla na něco zapomenu:) ) Mluvte s prodejcem, ptejte se ho, pokud Vás něco zajímá, řekněte mu, co si o autě myslíte, co jste objevili apod.

 

Samotná kontrola vozidla:

 

Některé věci určitě už dávno znáte z jiných článků a videí, která radí, jak na nákup ojetiny, já to podám trochu podle sebe a doplním o moje postřehy, zkušenosti a úvahy.

 

-Karoserie

Karoserie je podle mého názoru nejdůležitější část auta. Vše ostatní lze opravit, vyměnit, ale karoserii jentak nevyměníte a opravy jsou náročné(hlavně finančně) a jak už je jednou „načatá“ prostě už to není ono, už nevydrží tolik co originál z výroby.

- Zkontrolujte nosné části v předu. Nejvíc se bourá na předek, proto bych se nejvíce zaměřil tam. Jsou nosníky hladké, nejsou „prásácky“ zapatlané tmelem, hrbolaté, zvlněné apod. ? Nejsou vidět sváry v místech, kde by být neměly ? To vše by znamenalo, že auto bylo „bouchnuté“ na předek. Také doporučuji zkontrolovat si VIN kódy, které se musí shodovat s TP a nesmí na nich být žádné viditelné porušení, sváry, stopy od broušení apod.

- Nebourané, nebo dobře opravené... tak to je a tak to říkám, pokud je auto po bouračce opravené opravdu pečlivě, nemusíte nic poznat a může vypadat hezky a v originál stavu. Ale myslím si, že tady jde hlavně o to odhalit opravy typu: „Nějak to splácám, aby to trochu vypadalo a stálo co nejméně“

- Bylo auto stříkané ? Zde je potřeba opravdu pečlivě koukat. Nejsou barvou zastříkané plasty, kabely, hadice apod. ? Nejsou zbytky barvy např. na těsnění oken ? Nemá každá část karoserie jiný odstín ? Samozřejmě i zde platí, že pokud to stříkal pečlivě dobrý lakýrník, který umí dobře „trefit“ odstín, bude minimální rozdíl mezi odstínem jednotlivých dílů a pokud pečlivě zakryl vše co nemá být nastříkané, taky to nemusí lidské oko odhalit.

- Koroze... většina aut má svá bolestivá místa(např. Opel Astra často rezne okolo víčka nádrže). Nejčastěji to bývají „kraje“ prahů a hrany blatníků... taková ty namáhaná místa, oťukaná od kamínků. Tam je potřeba zhodnotit, zda není plech rezatý(už vůbec nesmí být skrz, pokud je to jen odprýsklá barva, je to celkem snadno opravitelné a je to zatím jen vzhledový problém(než to začne reznout). Na laku by neměly být žádné puchýře. Ty by se časem zvětšily, rozlezly až by se mohla objevit i díra skrz. Tady se rozhodně nevyplatí říci: „to je jen trochu“, takové puchýře se rychle zvětšují. Pokud je jen odprýsklý lak a není tam koroze, jde to celkem slušně zatřít opravným štětečkem a s největší pravděpodobností to nic nebude dělat. Dále je dobré zkontrolovat podvozek, ideální je zvedák, ale postačí si vedle auta kleknout(doporučuji vzít si s sebou něco pod kolena), sklonit se pod auto a koukat, zda na podlaze, v podbězích a prazích není oloupaný protikorozní nástřik, příp rezatá místa, nebo naopak zapatlaná(nebo zastříkaná) místa barvou(to by znamenalo, že se někdo pravděpodobně snažil zamaskovat korozi) apod. takový spodek by Vám „shnil pod zadkem“. Pokud je povrchová koroze na částech nápravy, nevidím to tolik tragicky, to jsou přeci jen vyměnitelné díly, které jsou navíc z dost silného materiálu, takže jentak neproreznou. Doporučuji v kufru „oddělat“ plast, nebo kobereček z vnitřní strany blatníku a kouknout, jestli tam není koroze nebo mokro.

- Motor

Motor je srdce auta a jeho opravy jsou dosti nákladné, proto by jsme měli dobře vybírat.

- Ideální je, když je motor studený a nějakou dobu stál. Otevřete si kapotu, položte si jednu ruku na motor a nastražte uši. Požádejte prodejce, aby Vám motor nastartoval. Jak živě startér motorem točí ? Zde si můžete ověřit stav baterie (příp. spouštěče, svorek na baterii apod.-ne vždy je problém v baterii). Na kolikátou otočku motor chytne ? Spočítáte to ? :) Měl by naskočit po pár otočkách(záleží na tom, jaký je to motor- např. commonrail chytne třeba na čtvrtou otočku, zatímco běžný benzínový šestnáctiventil klidně i na druhou). Měl by naskočit hladce a hned na všechny válce. (Často skřípu zubama, když vidím startování stylem: Točí točí točí, začne škytat jeden válec, po nějaké době se začne chytat i druhý, potom se přidá třetí a po chvíli se přidá i poslední válec a motor konečně začne běžet hladce) Také je ale potřeba brát v úvahu to, jak dlouho auto stálo a také okolní teplotu. Auto které stálo 14 dní v mrazu nechytne tak živě jako kdyby stálo den na sluníčku. Když motor chytne, pomůže vám ruka položená na motoru, kterou snadno odhalíte vynechávání chodu motoru. Pokud cítíte že sebou motor v nepravidelných intervalech krátce „škube“, může to znamenat špatné zapalovací kabely, svíčky, ale i další části palivové a zapalovací soustavy. Jaký má motor zvuk ? Po startu(hlavně po delší době stání) se může objevit krátké „zarachocení“, které je způsobené tím, že olej v motoru je zteklý dole ve vaně a mělo by do 2 vteřin přestat. Potom už musí motor běžet hladce a potichu, nemělo by se ozývat žádné tvrdé kovové klepání. Benzínový motor má měkčí chod než naftový, na to je potřeba myslet. Třeba takový common-rail, ten si „jen pochrochtává“,ten je tak napůl mezi benzínem a klasickým dieselem, tady opravdu dost záleží, o jaký systém se jedná. Pokud má motor plyn ovládaný mechanicky lankem, můžete si zkusit lehce přidat plyn a pozorovat jak se motor zachová. Měl by hned jít do otáček bez přidušení apod., otáčky motoru na volnoběh by neměly moc houpat nahoru dolů.

-Testovací jízda

Většinou probíhá tak, že Vás prodejce „vyveze někam dál“ a potom Vás nechá řídit. To je dobré, hlavně pokud je prodejce zároveň majitel vozidla. Víte proč ? Motor ještě nebude ohřátý(pokud jste ho neposlouchali dlouho na místě)... pozorujte majitele, jak se k vozidlu chová. Jede od začátku na doraz, nebo zachází s plynovým pedálem decentně a čeká, až se motor alespoň trochu ohřeje ? Pokud majitel honí motor už studený, dá se očekávat vyšší opotřebení motoru.

- Když usednete za volant Vy, buďte vnímaví. Jak jde spojka ? Jde zlehka dolů a nahoru ? Zabírat by měl zhruba v půlce chodu, pokud zabírá až nahoře, nebo dokonce už prokluzuje, je to jasný signál na výměnu. Pokud zabírá dost dole, znamená to spíš opak- že spojka není opotřebovaná a jde to většinou seřídit např. přitažením ovládacího lanka spojky. Jdou dobře řadit všechny rychlosti ? Měly by jít hladce, malou silou, ne přes zuby...měly by hezky „zacvaknout“. Rozjíždí se Vám dobře, nebo je na autě něco pro Vás nezvyklého a vypadá to jako kdyby jste neuměli vůbec řídit ? Zkuste si různé provozní režimy motoru, můžete ho zkusit na 2-3 stupeň vyhnat do otáček(pozor, aby byl motor trochu ohřátý), nebo naopak na pětku, na 1500 otáček ho lechtat. Jede dobře ? Zmáčkne Vás při plném šešlápnutí plynu v otáčkách do sedačky, nebo tak nějak líně začne přidávat ? U turba je nástup točivého momentu cca do 2 vteřin, atmosferický motor, nebo s kompresorem by měl zareagovat hned. Podle toho, jaký výkon je napsaný v „techničáku“ by mělo auto zkrátka taky jet.

- Občas není na škodu kouknout se do zrcátka, jestli za vámi není oblak dýmu, to by nebylo dobré. U naftových motorů mohou být ve výfuku saze a pokud na něho šlápnete po delší době, vyletí ven. Potom už by za vámi ale mělo být vždy „viditelno“ :) Samozřejmě na kouř je dobré koukat i hned po nastartování. U studeného motoru může jít z výfuku malé množství páry, která se hned nad zemí rozplyne. Pokud je motor teplý, není většinou vidět nic. Modrý kouř značí spalování oleje, tudíž velké opotřebení motoru, bílý je pára, která vzniká odpařením chladící kapaliny, která se dostane do válců přes vadné těsnění pod hlavou, nebo prasklinou v hlavě válců. Černý kouř je hlavně u naftových motorů a ukazuje na špatný poměr paliva a vzduchu ve válcích. Může to být vadné vstřikovací čerpadlo, vstřikovače, nebo u turbodieselů díra v sání, kterou utíká tlak vzduchu z turba, příp. vadná váha vzduchu.

- Na podvozku by nemělo nic bouchat, vibrovat... zkrátka žádné neobvyklé zvuky. Auto by mělo držet stopu, nemělo by plavat, táhnout ke straně apod. (Z vlastní zkušenosti mohu říct, že táhnutí ke straně může způsobovat i rozdílný tlak v předních pneu) Po návratu z testovací jízdy nechejte motor běžet, otevřete kapotu a poslouchejte, teť už by měl být ohřátý a už to musí být opravdový šepot květin. Benzínový motor by si měl pravidelně, klidně a tiše bublat na cca 800 otáček, nafťáček si bude pochrochtávat. Zkuste ho chcípnout a znovu nastartovat, měl by chytit „na otočku“.

- Ostatní(elektrická) výbava

Sem mohu zahrnout moji oblíbenou část- elektriku, protože vše ostatní už jsme víceméně zkontrolovali.

- Zaměříme se na kontrolky, pokud otočíte klíčem v zapalování, měly by skoro všechny kontrolky postupně pozhasínat, kromě kontrolky mazání, dobíjení, u některých aut i kontrolka „motoru“ apod.(zkrátka co nezhasne po chvíli samo, to musí zhasnout po nastartování). Pokud se Vám zdá, že některé kontrolky zhasly obě naráz, zaměřte se jen na ně a zkuste zapnout znovu klíček-třeba tam objevíte nepatrný časový odstup a to je v pořádku. Pokud opravdu zhasínají naráz, mohou být propojeny k sobě, což by znamenalo, že se v tom někdo hrabal a snažil se něco skrýt(často bývá takto propojená kontrolka airbagů, které v autě v extrémním případě ani nemusí být). Pokud nějaká kontrolka zůstala svítit(i po nastartování), je v daném systému nějaký problém. Jaký, to lze zjistit jedině diagnostikou.(pokud to není jako v mém případě, kdy po otočení volantem opravdu znatelně pod volantem chrastil vodivý pásek airbagu a já jsem tím pádem hned věděl kde je problém) Za sebe mohu říci, že pokud svítí kontrolka motoru a motor běží normálně, nebál bych se toho-bude to nějaká „drobnost“. Pokud kupujete taky Bravu, Bravo, nebo Mareu, pozor na izolaci kapoty, která se ráda „přicucne do sání“-potom se motoru nechce do vyšších otáček a může se i rozsvítit kontrolka(tak jako se to stalo mě). Nevěřte pohádkám typu: „V autě byla špatná(odpojená apod.) baterie“. Pokud se odpojí nebo vybije baterie, v elektronických systémech se může objevit závada jako: „nízké napájecí napětí“, tato závada ale nerozsvítí trvale kontrolku, takže těmto kecům nevěřte. Odpovídají najeté kilometry stavu interiéru a volantu ? Pokud má auto na tachometru do 100 000km, nemělo by být na ovládacích prvkách žádné výrazné opotřebení a pokud jsou už např. "gumy na pedálech" prodřené skrz, auto má určitě přes 200 000km. Není špatné ověření najetých km od společnosti Cebia...  Doporučuji také kontrolu airbagů a neporušenosti plastů kolem nich. Pokud zatlačíte na krytku airbagu, neměla by jít moc promáčknout. Doporučuji ale dostat se k airbagům co nejblíže a např. i vymontovat kastlík spolujezdce a podívat se na airbag, jestli je tam, a je neporušený. Zkontrolujte, zda jde auto nastartovat všemi klíči(pokud prodejce má ostatní klíče schované v kanceláři, požádejte ho, aby je donesl také). Další věc je počet klíčů, ideálně by měly být původní dva(u některých italů ještě Master klíč) Pokud se chcete vyhnout příp. požáru, něměly by např. pod palubovkou nebo v motorovém prostoru být nějaké zamotané, neoriginální „chuchvalce“ drátů, už vůbec ne odizolované dráty. Dobré je zkontrolovat, jestli vše svítí, bliká, stírá apod.

 

- No a na závěr Vám chci připomenout, že na každém ojetém autě se najde nějaký ten nedoraz. Otázka je, jak vážný nedostatek to je a kolik by stálo jeho odstranění. Němělo by jich být moc, já osobně koukám hlavně na tu karoserii, protože nechávat jí vyvařovat apod. mě děsí(hlavně po finanční stránce) a také jsem tak trochu puntičkář a každé rezaté místo na karoserii mě „bolí také“, když si představím, jak na něho působí sůl, voda, nebo kamínky. Nenajdete ojetinu bez chyb, jde spíš o to zjistit hlavně, jestli auto není nějak „zpatlané“, jestli to není jen nablýskaný předražený vrak a s drobnými chybičkami se smířit a vědět o tom, že tam jsou už při koupi. Také je dobré brát v úvahu, jak dlouho chcete aby vám auto sloužilo. Pokud si chcete za rok koupit lepší – potřebujete jen „nouzovku“, která vás odveze, potom asi není potřeba vybírat auto, které je v super stavu. Není na škodu porovnat více nabídek, prohlédnout si pár aut, dávat si čas na rozmyšlenou, nebát se říci, že si to musíte promyslet. A veřte tomu, že pokud Vám někdo auto „vyfoukne pod rukama“, zatímco se budete rozmýšlet, má to tak být a prostě Vám to auto není souzené... budete mít nějaké lepší :)

- Často se setkávám s tím, že pokud se někdo do auta zamiluje, nikdo mu ho nerozmluví a chyby, které auto má vidí člověk menší, než ve skutečnosti jsou. Je to jako s lidmi, pokud se do někoho zamilujete, přijde Vám ten člověk dokonalý i s chybami, které má :) Je to v pořádku a pokud ty chyby jsou řešitelné a je jich s mírou, ať klidně poslechne srdce a to auto si koupí :) Ono je potřeba alespoň trochu jednat srdcem a koupit si to auto, které se Vám líbí, ve kterém se cítíte příjemně, ve kterém můžete být sami sebou... I auto potřebuje lásku - o tom ale třeba příště :)

 

Pokud se Vám můj článek líbil a došli jste až sem na konec, nebo k tomu chcete něco dodat, piše dolů do komentářů :)