DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

Denní svícení - droga‚ závislost..

Denní svícení – droga která Vás už nepustí

Proč zrovna droga ? - první otázka, která Vás pravděpodobně napadne po přečtení nadpisu. Napíšu svůj příběh... možná to taky znáte :)

Když jsem ještě neměl řidičák, táta si na svojí Felicii dal denní svícení a byl s ním spokojený. Ani nevím proč, asi se mi líbilo, že se nemusí myslet na zapínání světel, když jsem si pořídil svoje první auto, první věc, kteru jsem řešil byla montáž denního svícení. Peněz nebylo nazbyt a tak jsem koupil hodně levné, cca kolem 200,- Kč. Po půl roce, když jsem si koupil druhé auto, denní svícení šlo okamžitě na druhou Bravičku, kde svítilo až do nedávna. Vydrželo tedy zhruba 2 roky, což není moc, ale co bych chtěl za ty peníze... :) Teť už mám na autě denní svícení od Philips, které stálo cca 10x tolik, ale kvalita je také úplně jinde a vydrží několikanásobně víc než to levné „made in china“. Často se mi stává, že zapomínám rozsvítit světla, pokud jedu s půjčeným autem, které denní svícení nemá. Proto droga... je to prostě návykové :)

 

Jsou lidi, kteří na tuto vymoženost nedají dopustit a jsou maximálně spokojení, jsou i lidé, kteří na to z nějakých(většinou podle mého názoru nesmyslných) důvodů nadávají, nechtějí to a budou raději rozsvěcet světla, měnit žárovky, zvyšovat si spotřebu, nebo jezdit bez světel(ať už zapomenou, nebo je vědomě nesvítí) a riskovat nemalou pokutu(až 2000,-Kč)... je to věc každého z nás...

 

 

 

Jaké to má výhody ?

    -Nemusíte myslet na to, aby jste nezapoměli rozsvítit světla, protože denní svícení se zapíná automaticky.

    -Baterie: pokud svítíte světly, alternátor je zatížený napájením všech žárovek a pomaleji se dobíjí baterie, což může být problém hlavně na krátkých vzdálenostech. Pro porovnání např. u Felicie se po sečtení všech řárovek které svítí při zapnutých potkávacích světlech, dostaneme na příkon cca 166W, zatímco např. moje Led denní svícení má 2x3W, což je podstatný rozdíl... A co potom, když je zapomenete zhasnout...

    -Úspora paliva: Jak píši v předchozím bodě, světla spotřebovávají elektriku(a ne málo), která se musí vyrobit pomocí alternátoru, motor je víc zatížený a musí si vzít víc „energie“ z nádrže. Úspora paliva je v řádech desetin litrů/100km.

    -Žárovky: žárovky mají svoji životnost a je značný rozdíl, jestli svítíte nonstop světly, nebo jestli jezdíte na denní svícení a světla rozsvěcíte až když nevidíte na cestu (v mém případě na otáčkoměrsmiley), nebo za snížené viditelnosti(mlha apod.).

    -Paraboly předních světlometů také dostávají „zabrat“ a vypalují se, důsledkem toho je snížený odraz světla a horší viditelnost v noci, kdy je to opravdu potřeba ... takže čím kratší dobu se svítí, tím déle vydrží (představte si, jak asi parabola trpí, když je rozpálená od žárovky a ještě na ní svítí sluníčko a venku je +35°C...).

 

Pár mýtů o denním svícení:

Nechci aby mi to vybilo baterku“

Toto je nesmysl číslo 1, pokud zapomenete rozsvícená světla(s výjimkou některých aut, která mají automatické rozsvěcení např. se zapnutím klíčku) a zdržíte se např. nákupu, už nemusíte nastartovat...(záleží jakou má baterie kapacitu a v jaké je kondici- se stářím se kapacita postupně snižuje) V případě, že by zůstaly světla svítit do úplného vybití baterky, např. přes noc, dostane tím „zabrat“ baterie(vytvoří se oxidace na deskách v důsledku hlubokého vybití), která potom už nikdy nedosáhne plnou kapacitu, pokud se z toho vůbec trochu vzpamatuje. Proti tomu denní svícení se zapíná a vypíná automaticky s motorem a ještě k tomu má naprosto zanedbatelný odběr. Tak co tedy vybije baterii snáze ? Rozhodně světla.

 

Denní svícení není vidět“

Oni ty potkávačky taky nejsou žádná extra „šajnovka“ a ve dne snadno splynou s okolním světlem. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že studeně svítící LEDky denního svícení jsou lépe viditelné a do očí bijící, než žlutá potkávací světla.

 

S denním svícením vzadu nesvítí koncová světla“

Ano, nesvítí a je opravdu nutné aby svítila ? Opravdu si za bílého dne všimnete nejdřív „koncovek“ a potom teprve zbytku auta, když ho např. dojedete ? Já osobně tedy ne. Myslím si, že ty 5W žárovičky jsou ve dne naprosto zbytečné. Samozřejmě, pokud je tma, nebo zhoršená viditelnost, je povinnost svítit světly, takže potom už je to i z tohoto hlediska v pořádku.

 

 

Tento článek je zase jen můj osobní názor a moje zkušenosti...

Pokud chcete doplnit nějaký poznatek, zkušenosti, rady, tipy... pište dolů do komentářů :)

Pokud chcete poradit s výběrem vhodného denního svícení na Váš vůz, nebo si ho nechat mnou zapojit, použijte kontakty :)